Rozhovor s elektrotechnikem, pro kterého je obor víc než rozsah pracovní doby. Mnozí nechápou jak být dobrý a úspěšný elektrikář a současně radit tolika čtenářům. Jednoduchý recept jak se stát dobrým revizním technikem. Seznamte se s některými jeho názory na audio záznamu v tomto článku ... Zastavili jsme se v Karlových ...
Poznámky redaktora
Přes
tože tato norma stanovuje velmi
specifické požadavky, nestanovuje
povinnost použití nouzového vypí
nání... jistič
u stožárové trafostanice, bylo to
jako když startuje tryskáč.
No než takovéhle „nouzové
vypnutí“ radši žádné, aspoň
nebude nikdo uveden omyl!
Jinak ČSN 2000 -5-537 ještě
říká: „. Zvonek kupo
divu zvonil.
Myslím, tam, kde není potřeba
dálkové nouzové vypnutí, lze
řešit naprosto jednoduše ručním
pohonem jističe nebo vypínače do
dveří nebo víka rozvaděče.
Nouzové vypnutí viz ČSN 2000
-5-537, čl. MCB
vypínají při 75% Un.
V téměř 100 případů jde tla
čítka typu aretací.4 Přístroje nouz.cz strana 11
Diskuse Elektrika. Viděljsem hořet hl. >:(
Přispěvatel: Jan Vejražka
Tak máme práci laboratoř,
kde vyvíjí řídicí pro trakční
pohony.
Tito projektanti určitě nečtou tyto
diskuze, bylo pod jejich úro
veň. ote
vření vnitřního krytu (dokonce pod
šrouby) skrývaljednofázovýjis
tič, který onu napěťovou spoušťjis
til.
Pro toho plyne jasné poučení,
nespoléhat vypínací tlačítka. Tak
jsem rozhodla pověsit stěnu
obrázek nebožtíka, aby mohl kou
kat mnou. Nasraní zedníci
tak lítají neustále nahazovat hlavní
jistič rozvaděče.
Přispěvatel: Petr Doležal
K zahození není též otázka, co
by měly dělat stroje beznapě-
ťové pauze strany rozvodných
závodů? napěťové spouště se
mohou nekontrolovatelně rozeběh
nout, podpěťové spouště vypne
hlavní jistič.
Přispěvatel: Petr Doležal
To Vejražka:
S tou spolehlivostí bych netrá
pil, řetězec jako řetězec.cz
Internet: wwwjpinacitechnika.
Opatrně mačkám zelený symbol
telefonu strohým chladným hla
sem úpěnlivou vůlí, vola
jící rozmyslí oznamuji, jsem živ
a čekám informaci problému. rozdíl např.kucera@spinadtechnika. normy pro
pracovní stroje ČSN 60204-1.r. Poměr projektovaných
spouští tak asi 20:1 prospěch
vypínacích (vyrážecích) spouští. 25%
pokles nekorektní poddimen
zovaný rozvod neměl řešit
napěťovými spouštěmi. >:(
Přispěvatel: Otakar Dosbaba
Jediný důvod přání většiny záka
zníků, napadá, krátkodobé
podpětí.“)
A výrobci prostě zcela nekom
petentně vyrábějí. Jsou tady zdroje (regulační
transformátor, řízené usměrňovače,
dynamo) vyvedené svorky na
stolech.
z velínu, ovládání spínací jednotky
na rozvaděči ovládání místní. Tím zabíjíme dvě
mouchy jednou ranou. Při běžných jističích malých
hodnot asi není problém bez jištění.
Docela jsem oddechl, vytáhl
špendlík zdi, respektive
z kabelu, kam jej podařilo
zatlouct. Malá poznámka vyrážecí
cívkaje podle mne proudová. Jak potvoru byl ale vypnutý. To
byla rána, sotva jsem klepla po
špendlíkové hlavičce paličkou na
maso. Pokud byste
chtěli například zabezpečit 100 %
bezpečnost chodců, tak byla
všude kolem chodníků svodidla. Jak ne, když byl
napájen společné spotřeby domu
:) Otevřela vystrašená stará
paní, dáma, ale příjemná
babička přímo pohádky.4. Podobné dilema
jsem řešil specializovaného roz
vaděče pro kulturní akce tlačítka
nouzového vypnutí. Skočil jsem
nahodit jistič chodbě.
Pak ale projektant zamyslel
a přidal tam zvláštní zdroj pro
CENTRAL STOP, kterýje napájen
z jističe motorového pohonu, tedy
trvale. Konečně vůně
kávy, zut čisté kuchyni hlavně,
krásně nakrojená bábovka, která
dominovala ošoupaném plasto
vém ubrusu kuchyňského stolu,
zasedl jsem počal poslouchat pří
běhy staré paní. Pravděpodobně nasek
nutý kabel, nefunguje celý byt. Fasulis
Naprostý souhlas!
k.
Podle čeho byste chtěl napadat
podružný staveništní rozvaděč
s vypínáním provedeným vyrážecí
cívkou ?
Nejsem zastánce vyrážecích
cívek staveništních rozvaděčů,
Celou diskusi naleznete na
http://elektrika., které jsou
ovládány dálkově, musí vypínat při
ztrátě napětí cívkách, nebo musí
být použito jiného způsobu, kdy
porucha vede bezpečnému stavu
zařízení.
Do přívodujsem dal klasický deón
s podpěťovou cívkou dveře
červený hřib rozpínacím kontak
tem, tak jak jsem zvyklý obvody
nouzového vypnutí dělat. Pokud místo hlavního
vypínače použijeme červeného
hřibu, pak jde nouzové vypnutí
a musí tedy odpovídat jeho pro
vedení jest použití podpětové
spoušťě rozpínacího kontaktu. Pro
vozovatelé prostě oprávněně
nechtějí.
3.
To, podobně vypadává jistič
při těžkých rozbězíchje jistě nepří
jemné, ale spouště např. o:-)
Přispěvatel: Miroslav Janča
Norma pro výrobu staveništních
rozvaděčů ČSN 60439-4 tento
problém vůbec neřeší.
Ale dovedu představit, by
taková vypínací cívka provedla při
zkratu cívky, poruchou nebo
třeba přepětím, kdyby byla napo
jená např. Nejvyšší čas,
aby inspekce OIP zaměřila na
tyhle nebezpečné staveništní rozva
děče. Do
idylky protivný zvuk Nokia tune.
Instaloval hmoždinku šroubek
pověsil nebožtíka.
Přispěvatel: Milan Karvánek
TO: Janča tak jinak, norma
nám popisuje jasně, jaké způsoby
lze použít pro bezpečnostní vypí
nání, nic víc, nic míň.
Dálkové ovládáníje ovládání např. zby
tek víte. Jen jedněch dveří ležela
palička maso.
Přispěvatel: Miroslav Janča
Vím samozřejmě, pro stopro
centní funkci nouzového vypnutíje
nutná podpěťová spoušť, popsal
jsem však stav, jaký praxi.
Není zkrátka vhodné řešení. zastavení) se
píše:
„Jističe, stykače apod. Pokud zapo
jená přívodu tlačítko zůstane
zapnuté, tak samozřejmě shoří, to
je vyzkoušené.
Jak tady čtu, tak všechno
špatně, ani jsem netušil, hrozí
přepálení vyrážecí cívky. najednou všechno ztichlo.
Dost setkávám výrobou roz
vaděčů.cz: Může mít staveništní rozvaděč
pro funkci nouzového vypnutí napěťovou cívku?
Přispěvatel: Georgis Fasulis
Navrhoval jsem rychlosti pro
větší stavbu staveništní rozvaděče
větších amperáží (stovky ampér).
Použití podpěťové spouště prob
lematické zřejmě jinde než na
stavbách. Teď jsem vrátil pří
spěvky zpět vidím, Karvá-
nek již záludnosti psal, tedy
alespoň tom jističi, přidávám tu
dimenzi vodičů. našem
prašném provozu běžná věc. Mně nic nešlo, ale dove
dete představit, třeba zed
níkem klepe probíjející míchačka
ajeho kolegové marně snaží
pomoct nefunkčním tlačítkem nou
zového vypnutí? bych jako revi-
zák takové komedii dost nerad
účinkoval.Dosbaba..
Co týče případného spálení
cívky vyrážecí spouště tam prob
lém nevidím, jen otázka správ
ného zapojení. nouzo
vého vypnutí (červený hříbek se
žlutým podkladem). Přičetl jsem dokonalé
práci jejího zesnulého pana man
žela údržbáře. Nebo
se pletu? ::)
Přispěvatel: Georgis Fasulis
To Beláň: Děkuji rychlou
odpověď.. Pro
vozovatelé prostě oprávněně
nechtějí.
Překvapilo tak jsem
vytáhl normy ČSN 2000 -5
537, čl.
Dají takové odpoledne
vzít vůbec peníze?
Celý článek naleznete
v rubrice kuriozity adrese
http://elektrika. Tancovačka na
konci vesnice, spousta stánkařů,
osvětlení placu další faktory,
zajišťující „napjatý“ odběr často
značně poddimenzovaným přívod
ním kabelem není pravé pro pod-
pěťovou spoušť. :-\
Přispěvatel: Miroslav Janča
To: Kavánek
Já bych tak kategoricky proti
použití vyrážecí spouště nevyme
zoval, kdyby byl tak značný
problém, tak výrobci nevyrá
běli.S. jističe 300A.SPÍNACÍTECHNIKA
PROTAHOVACfSYSTÉMY
Světovánovinka:
protahovacípero polyesterových vláken super
průchodnostía výměnnýmikoncovkami
Ocel, skelné vlákno, perlon, polyesterovápřadena
Veškerénástrojepro taženívodičů kabelů všech velikostí
Výměnné koncovky
Kabelovépunčochypro kabelydo 240 mm
Pomůckypro snadnějšítažení ~
Odvíjecípouzdra mechanismy _
KUČERA -spínacítechnikas. Pochopi
telně revizi. :)
Měl jsem trochu pochyb, jestli
neexistuje nějaká výjimka pro sta-
veništní rozvaděč, která tom
dovolovala úlevu.
Ze sluchátka ozve vyděšený
hlas. Při vypnutí
jističe bez napětí.
Přispěvatel: Josef Nosek
To Hrdý:
Vypínací spoušť musí zapojit
z vývodu jističe. Plyn přecejen ještě fun
goval.
„vypni nebezpečí“ nic.
Jinak nouzovým vypínáním
„napěťovou cívkou“ jsem již jed
nou „dost narazil“ orgánů dozoru
při přebírání stavby.
Pochopil jsem, pravděpo
dobně byl předmět doličný.
Konečně byl popsán příběh
destrukce elektroinstalace.. Přece jen neděli toho
moc dokoupit nedá.
vypnutí (včetně nouz. byl.
Bořitov
nám. Změřil jsem izolační stav. Jediná předmětová norma pro
staveništní rozvaděče norma
ČSN 60439-4, která nástav
bou normy ČSN 60439-1. Ces
tou jsem přemýšlel nad nastíněným
problémem.
Obhajoval řešení tím, tak to
přeje většina zákazníků, tak
dělají běžně.
Přispěvatel: Milan Karvánek
Souhlas podpěťovou cívkou,
ale těch stavenišťáků bývá
problém viz.
Podle mého názoru lze podru
žných rozvaděčů použít vyrážecí
spoušť. Poutavé vyprávění
jsem bohužel musel hodinách
ukončit.
S tím jištěním cívky domní
vám, měla být jištěná proti
zkratu. Nevím, tom myslet. dotaz
výrobce bylo sděleno, pokud je
vyp.cz
.
Naprosto souhlasím. Zavolal
mi výrobce tím, tam chce dát
vyrážecí cívku (napěťovou) tla
čítko spínacím kontaktem.
Jakýje váš názor? Ajestli nemý
lím, jak možné, nijak malý
výrobce klidně vyrábí výrobky
v rozporu ČSN, byť třeba dle
návrhu zákazníka?
Přispěvatel: Štefan Beláň
TO. Pro její dobrý pocit jsem
kabel obnažil prohlédl.
Přispěvatel: Milan Karvánek
Citace: Miroslav Janča („.
A nemluvím možnosti
nefunkčnosti bezpeč.
Jinak samozřejmě musí být pro
nouzové vypnutí rozpínací tlačítko
nebo jiný způsob. Pořádná aparatura
umožňující náležité zesílení
kopáku celkem spolehlivě bliká
i lampiónky nad hlavami sedících
opilců krajním případě dokáže
i vybavit spoušť.
Vše ok.
Vždy trochu rozhodí, teď
myslím obecně životě, argument
typu ale vždyť tak dělají
všichni. Starší paní, která evidentně
nelekla mého tónu, ale strach ji
donutil rychle vypovědět důvod její
paniky.
Přispěvatel: Miroslav Janča
To: Kavánek
Vraťme těm normám:
1.
Systém zapínacích kontaktů tuto
vlastnost nemá kde máte záruku,
že při občasném použití kteréhoko
liv tlačítka zoxidovaný kontakt
sepne? Zvláště při V!
Přispěvatel: Georgis Fasulis
To Vejražka: Termín Central stop
pochází elektrikářského slangu,
ale žádná ČSN jej nezná! Existuje
pouze Nouzové vypnutí Nouzové
zastavení. Ale hodně
větší spoušť pak nastane, když je
amfiteátr rázem tmě. tom stalo.0.cz/080109
Jura Krikl, BRNO
návrhy realizace moderní
SYSTÉMOVÉ ELEKTROINSTALACE
608 344 084
-Kučera..pokud možné, volí se
pro nouzové vypínání ručně ovlá
dané přístroje.S. Václava 8
67921 Cemá Hora
Telefon:+420 516 437572
Fax:+420516 437255
M obil:+420 602 158745
E-mall:jan.
No pak jsem vám volala. Stále platná norma ČSN
341090 pro prozatímní zařízení sta
novuje, musí být vhodném
přístupném místě označený vypí
nač, kterým lze spolehlivě vypnout
celé elektrické zařízení stavby. byl
ohňostroj. Nezbývá
než vřadit mechanický hlavní vypí
nač přístupnou pákou zvenku. cívka pod napětím déle než 15
sekund, dochází jejímu zničení. Při zapnutí strojů velkým
příkonem tak dojde vlivem impe
dance hlavního přívodního kabelu
k poklesu napětí tím vybavení
podpěťové spouště. Jak spo
lehlivý asi byl řetězec 10
rozpínacích kontaktů 24V?
Je vidět, odborníkům nesmí
příliš věřit.
Argument 20:1 přesně ten,
který nesnáším, který jsem uvedl
již výše „vždyť tak dělají
všichni“. Musel jsem domů.cz/080134
Jura Krikl vzpomíná:
Nebožtík špendlíku
Klidné nedělní odpoledne, čas na
pohádku, kávu bábovku.
Takže pokud tlačítko zadrhává, je
na poruchu zaděláno.
Přispěvatel: Milan Karvánek
Norma rozvaděče neřeší
i spoustu jiných věcí, protože jsou
již obsaženy jiných normách. Svoji zkuše
nost jsem popsal předchozím
textu. O. Snažili jsme roz
mluvit, ale pak jsme řekli, on
je projektant ví, dělá, aje to
odpovědný.“
Může někdo oponovat argu
mentem, tlačítko nouz.
Konečně jsem přijel adresu,
kde měla dle popisu být elektroin
stalace zničena jal jsem se
záchranné operace. zastavení
je přímo vypínaném rozvaděči
a nejedná tudíž dle něj dálkové
vypnutí? Podle mne nemá pravdu.:537. druhou
stranu, proč dělala úlevovou
výjimku zrovna pro staveništní roz
vaděče, které mají naopak poža
davky bezpečnost přísnější než
na ostatní rozvaděče.
Na dotaz, vlastně stalo, mi
bylo odpovězeno dotazem, zda si
dám kávu. Všechny termíny
„centralstopy“ „totalstopy“
používáme jen slovně projek
tové dokumentaci nebo dokonce
v provozu nemají takové termíny
co pohledávat!
Přispěvatel: Jan Vejražka
My těch tlačítkách máme čer
veně napsáno CENTRAL STOP.
Já osobně bych preferoval
i všech podružných rozvaděčů.ElectroTIMES 2008 noviny elektrotechnika souvislosti hledejte www.
Systém rozepínacích kontaktů
má neskonalou výhodu tom, že
hlídá sám sebe.
Podle původního projektu byla ta
vyrážecí cívka napájena stejného
zdroje 24V jako celá ovládačka,
tedy případě výpadku ovládacího
napětí sice nešel CENTRAL
STOP, ale také odpadly všechny
stykače pod napětím zůstaly
jen zásuvky.. ČSN 332000-5-537 obec
nou normou pro provedení přístrojů
v elektrických zařízeních, říká, že
jističe ovládané dálkově musí vypí
nat při ztrátě napětí cívkách. vypnutí vli
vem poškození kabelu při cestě do
rozvodny (cca 150 m), nebo vypad
nutí drátku tlačítka vlivem otřesů. Víte
minulý týden zemřel manžel,
byl . Jeho zkrat chytá hlavní
či předřazenýjistič zpravidla vět
ších ampérážích vodiče bezpeč
nostního obvodu proto musí být na
tento jistič patřičně dimenzovány.
2. špend
líku izolaci kabelu nebyla ani
stopa. Byt byl
čistý, uklizený vůbec nepřipomí
nal apokalypsu, která byla aví
zovaná. Použití napěťové
spouště pokládám nepřípustné,
protože odporuje samé podstatě
„nouzového vypnutí“ příklad
z praxe: jaře jsem zapojoval na
jedné stavbě jedno zařízení, vypnul
jsem rozvaděč tlačítkem ozn.
Přispěvatel: Petr Doležal
A aby „vyrážecí“ napě
ťové cívky anebo vypínacího mag
netu (různé terminologie jednom
a totéž) nebylo tak jednoduché,
bezpečnostní obvod nemůže jis
tit nějakým podružným jističem,
protože při jeho výpadku obvod
nefunkční.“ těch to
aspoň jasný (pokud někdo
neukradne ovládací páku) :)
Přispěvatel: Georgis Fasulis
Souhlasím Milanem Karván-
kem, nesouhlasím Miroslavem
Jančou.elektrika.
Přispěvatel: Martin Hrdý
Použití napěťové spouště poklá
dám nepřípustné, protože to
odporuje samé podstatě „nouzo
vého vypnutí“ -to M.
Kdo je, chce!? Vzpomněl
jsem pohotovost, která mě
na tuhle neděli připadla zároveň
proč tento víkend jsem doma. Celé napájeno přes
jistič motorovým pohonem, jehož
vyrážecí cívka ovládána červe
nými tlačítky CENTRAL STOP.
Myšlenka skočila výbavu
v autě. Ano, vždy nutné posuzovat
výhody nevýhody. Kávu jsem taktně odmítl,
jsem přece jiného důvodu.:537.
Po vyslechnutí vymámení
adresy jsem usedl auta vydal
jsem klidným odpoledním
Brnem druhý konec města.
Na druhou stranu: Těch červe
ných tlačítek tady 10.
P.. Bylo
s podivem, paní ani netušila, že
něco chodbě souvisí jejím
bytem.
Z praxe: Při revizi elektrovozu se
zjistilo, nefunguje tlač. Jinak mohu říci,
že jsem poslední době viděl 3
projekty, kdy projektant navrhl
vypínací cívku pro nouzové
vypnutí nebylo pro nějaké malé
objekty.Karvánek. Nechápu, jak takový výro
bek může někdo vydat prohlášení o
shodě někdo další napsat kladnou
revizní zprávu. Důvod: spá
lená cívka spouště.. nebudu popisovat životní
dráhu partnera oné milé paní) Kaž-
ťfp
M ?
dou neděli jsme dívali společně
na odpolední pohádku kávy
a bábovky, dnes jsem sama. auta skočil pro vrtačku. Pokud zapojí
z přívodu, musí být přes rozpojo
vací pomocné kontakty. Hlavní vypínač staveniště
by však měl být mechanický, uza
mykatelný, přístupný označený. nikdy
neudělám